Motor – Schotland – 2023

De zeven leden van de Penguin Motorclub verzamelen in de haven van IJmuiden voor de door Expedition Unlimited verzorgde 9 daagse maatwerkreis naar Schotland. Zoals altijd is het interessant te zien welke nieuwe “speeltjes” er nu weer zijn aangeschaft. Dit keer blijft het beperkt tot de overstap van een KTM 890 Adventure naar een BMW R1250 GS, zoals later zal blijken was dit een kortstondig huwelijk, en twee nieuwe BMW R1250 GS Adventures als vervanging voor …. twee BMW R1250 GS Adventures?!

Dag 1  IJmuiden – Newcaste
Als het ruim van het schip opengaat stijgt de spanning en worden de motoren gestart. Eenmaal op het deck aangekomen waar de motoren moeten worden gestald voor de overtocht is het een drukste van jawelste en loopt het zweet al snel over de ruggen. De een vindt een spanbandje over het zadel genoeg, de ander maakt er een waarlijk stuwadoor kunstwerk van.
Uiteindelijk staan de motoren vast, zijn de hutten gevonden en gaat iedereen snel naar het bovendeck voor het eerste biertje. Altijd de lekkerste. De stoere verhalen komen los en dat gaat zo door tot ver na het diner. Uiteindelijk is het tijd om de hutjes op te zoeken en iedereen slaapt heerlijk op het gebrom van de scheepsmotoren en het wiegen van het schip.

Dag 2  Newcastle – Pitlochry
De overtocht verloopt spoedig en de haven van Newcastle is in zicht. Het is even wennen, de klok een uurtje terug en links rijden, maar dat duurt niet lang. Gewoon het overige verkeer volgen. Na een rit over de snelweg en provinciale wegen bereiken we de bossen van Kielderhead. Hier begint het fijne rijden en steken we de Schotse grens over. Zoals gebruikelijk waren de lunches en koffie stops weer prima geregeld. Ook het fijne zonnige weer, de steeds mooier wordende stuurwegen en de eerste single lane tracks waren boosters voor de sfeer. Het hotel was een oude bekende, het Moulin hotel in Pitlochry uit 1695. Motorrijden maakt hongerig en dorstig, daar weet het hotel wel raad mee; lokaal bier uit eigen brouwerij alsmede Fish & Chips en Steak & Guinness pie!

Dag 3  Pitlochry – Alness
De zon staat weer schijnend aan de hemel. Zijn we echt in Schotland? De route van vandaag gaat grotendeels door het Cairngorms NP en we passeren diverse whisky destilleerderijen. Na een bijzonder gevarieerde route met onder andere oude militaire wegen komen we aan in Aboyne, naast het kasteel van de Gordon familie (Animo non Astutia) oftewel “By Courage not by Craft”, dit laatste slaat wel een beetje op deze Penguin Motorclub.
Vervolgens rijden we door het Nationale Park over de A939, een supersnelle weg die over één van de hoogste passen van Schotland gaat: de Lecht Pass (646 m). Terloops passeren we de distilleries van Tomintoul, Glenlivet en Glenfiddich. De lunch wordt genoten op een treinstation in oude treinstellen.
Via charmante kleine wegen en wederom langs een aantal whisky stokerijen en de Old Pack Horse Bridge gaat de route de rest van de dag verder. Ook krijgen we nog een paar mooie single tracks voorgeschoteld richting Loch Ness en Inverness. Deze industriestad laten we gelukkig links liggen en rijden vlot door naar ons eindpunt in Alness. Door het mooie weer kan het aankomst biertje genuttigd worden in de “beer garden”. Als je in de UK bent moet je natuurlijk Curries eten. Dat vindt overvloedig plaats in een leuk restaurantje op loopafstand van het hotel. Er wordt nog een laatste biertje gedronken in een lokale bar, waarna het heerlijk slapen is op een pruttelende curry maag 😉.

Dag 4  Alness – Ullapool
Het wordt saai, maar wederom is het mooi weer vandaag. We rijden vandaag naar het meest noordelijke punt van de Schotland trip. Een klein “pokke-weggetje” brengt ons naar de uitgestorven binnenlanden. In dat grote niets staat The Garvault House, ook wel het meest afgelegen hotel van de UK genoemd. Hier hebben we bij alleraardigste mensen onze koffie stop. Hier wordt ook de stank ontdekt die de groep tijdens de rit al een tijdje teistert; er is een vogeltje tegen een van de motoren aangevlogen en die is bij de hete uitlaat terecht gekomen.
Hierna gaat het verder over single tracks naar het noorden, waarbij we ook wegen met grasveldjes in het midden de revue passeren. Oftewel, hier komt bijna nooit iemand. In Durness dalen we te voet af naar de Smoo Cave, deze grot op zeeniveau is zeker een bezoekje waard. Bij de foodtruck van Cheese N Toasted eten we de beste tosti van Schotland; overdadige kaas met haggis.
Met gevulde buikjes blijven we hierna de kust zoveel mogelijk volgen en komen darbij ook over de achtbaan die B869 heet. Gelukkig krijgen we plotseling toch wat miezer te verwerken, zonder dit ben je niet in Schotland geweest. Ons eindpunt voor vandaag is Ullapool. Door personeelsgebrek vanwege de Brexit wordt het een lange zit voordat iedereen een pizza heeft bemachtigd. Het vele bier verzacht de wachttijd 😉.

Dag 5  Ullapool – Uig
Vandaag is Isle of Skye ons eindpunt, maar voor we daar arriveren hebben we nog een paar aantrekkelijke kilometers voor de boeg. Na ons vertrek blijven we langs het water rijden totdat we aankomen bij Corrieshalloch Gorge, een fraaie kloof met een hangbrug.
We rijden verder langs de kust in de richting van Applecross pass, oftewel de Bealach na Bà. Deze smalle en zeer steile pas blijft een beleving. In de middag zet de route zicht voort in de richting van Skye, dat we bereiken door de sierlijke brug over te steken. We rijden het eiland linksom, en zetten koers naar de west kant richting de vuurtoren op een klif. Blijkbaar een toeristische trekpleister van jewelste want het is behoorlijk om de autos’s heen slalommen op dit smalle wegetje. Een paar Penguin sportievelingen wagen de wandelroute naar de vuurtoren, maar de zware motorkleding trekt toch z’n tol. Ze houden het bij een uitzichtpunt halverwege. Hierna volgen nog een paar mooie kust- en binnenland wegen, waarna we aankomen bij ons hotel in Uig. Daar krijgen we bij het eten in onvervalst Schots accent ook nog even een lesje hoe om te gaan met schapen onderweg. Als er geen hekken langs de weg staan en je rijdt een op de weg lopend lammetje dood, dan ben je schuldig en moet je schade betalen …. Staan er wel hekken aan de kant van de weg en rij je een lammetje dood, dan kan deze mee naar huis. Gekke jongens die Schotten.

Dag 6  Uig – Ballachulish
Vanochtend het laatste stukje van Skye. Na het warmdraaien steken we dwars het eiland over via de smalle Quiraing pass. Weer bij de kust aangekomen nemen we een kijkje bij de Mealt Falls die van een klif de zee in vallen. We verlaten het eiland via de Glenelg Skye ferry, de laatste draaitafel pontveer in Schotland. Toch een hele belevenis om hier een keer mee naar de overkant te varen.
Via de Ratagan pas rijden we naar de A87, een schitterende doorgaande weg naar Invergarry, vanaf daar zaken we af naar het zuiden om uiteindelijk aan te komen in Fort William voor de lunch. Nu we hier toch zijn nemen we ook even kijkje bij Neptune’s Staircase. Een reeks sluizen met een hoogte verval van bijna 20 meter!
De route gaat verder naar het westen, waarbij we langs het Glenfinnan monument en het “Harry Potter” viaduct komen. Na de nodige kleine wegen bereiken volgens “incroud” een van de mooiste wegen van Schotland, de B8043, ingeklemd tussen de bergen en Loch Linnhe. Hier is geen woord van gelogen. Helaas is de Corran ferry buiten gebruik en moeten we een heel stuk langs de baai omrijden. Op zich geen straf, want zowel het weer als de omgeving zijn hemels.
Via de super racebaan langs het mooie Loch-Leven rijden we naar ons hotel in Ballachulish. Dit blijkt een waar klimmerparadijs te zijn en het is bomvol binnen. Een soort Mount Everst Basecamp. Hier moeten we vechten voor een biertje en wat te eten. Zo erg dat we bijna te laat zijn om de laatste steaks te kunnen bestellen. We raken aan tafel in gesprek met een van de redelijk maffe klimmers die een mooi verhaal opdist hoe hij deze dag zonder zekeringstouwen een steile wand in de buurt had beklommen. Op een goed moment stelt hij de vraag, en beantwoord deze vervolgens zelf, wat wij dan op deze speciale plek doen? …. Hij kijkt ons aan en stelt dan droog: you guys are absolutely no climbers! – duhhuh 😉
Het wordt verder een mooi feestje die avond, samen met een whisky proeverijtje en een optreden van een lokaal folklore bandje. Het bleef nog lang onrustig in Ballachulish.

Dag 7  Ballachulish – Loch Lomond
Door het mooie weer zijn ook de plaaggeesten van Schotland uit hun huisje gekropen; de midgets. Deze kleine prikkers zijn er ook overdag en hebben een voorliefde voor je haar. Binnen no time heb je een jeukende kop. Remedie, overal je helm ophouden 😉.
We beginnen gelijk goed vandaag, na het ontbijt rijden we de schitterende Glen Coe vallei in. Halverwege slaan we rechts af een doodlopende weg in waar de beroemde scène is opgenomen waarbij James Bond naar Skyfall rijdt. Eigenlijk een beetje een deceptie, op de plek zelf staat een camper dus het foto momentje wordt ook niks. En dan staat het Skyfall landhuis er ook nog eens niet, daarvoor moet je naar Engeland.
Wat ons hierna op de been houdt is de weg richting Oban en de overige aanlokkelijke wegen naar het zuiden. Bij de Loch Awe rijden we via een fijne single-track weer naar het noorden, waarna koers zetten richting Loch Fyne voor de lunch bij het zeer goede en gelijknamige Loch Fyne Oysers restaurant. Dit wordt de meest luxe lunch deze reis; oesters, kreeft, noem maar op en alles kakelvers uit de naast gelegen zee!
Na de lunch volgt een schitterend rondje over het Argyll schiereland met een prachtige terugweg langs Loch Eck en richting het hotel aan het mooie Loch Lomond.

Dag 8  Loch Lomond – Balmaha
Vandaag een heerlijke dag door het Trossachs National Park. Via het noorden van dit park rijden we naar Loch Tay, alwaar we een idyllisch smal weggetje inslaan naar onze koffiestop bij Highland Safaris in Aberfeldy. Zij organiseren 4×4 tours maar hebben ook een café.
We blijven hierna aangenaam kleine weggetjes volgen in de richting van Pitlochry. We zijn nu weer vlak bij ons eindpunt van de eerste dag. We buigen weer af naar het oosten en zetten koers naar Aberfeldy, voor de whisky kenners onder ons geen onbekende naam. We lunchen hier bij Dewar’s Aberfeldy Distillery gevolgd door een leuke rondleiding door hun fraaie stokerij. Lichtelijk beneveld vervolgen we onze route waarbij we een paar fantastische bergwegen en natuurlijk wat tracks langs Lochs voorgeschoteld krijgen. Het is nu echt on-Schots warm en we ploffen neer op een druk terras van een restaurant. Het is hier een gezellige boel, met mannen in Schotse kilt en traditioneel geklede vrouwen. Ook wordt door lokalen doedelzak en viool rijkelijke bespeeld. Deze vrolijke boel lijkt wel een bruiloft …. totdat we erachter komen dat dit de koffietafel van een begrafenis is. Hier wordt duidelijk het leven gevierd!
Het laatste deel van de route gaat weer door het Nationale Park, waarbij we besluiten de detour door de deels onverharde Three Lochs Forest Drive te laten voor wat die is. We zijn toe aan een biertje en een heerlijke maaltijd bij een traditioneel hotel in Balmaha.

Dag 9  Balmaha – Newcaste
Alweer de laatste dag in de UK. Om op tijd bij de ferry te zijn vertrekken we vroeg! We gaan eerst binnendoor naar Glasgow, alwaar we via de M8 en M74 naar het zuiden rijden. Bij Moffat gaan we de Motorway af en volgt nog een fraai en lang stuk om te rijden; eerst door de Moffat Water Valley, vervolgens een paar mooie wegen naar Hawick, een daarna de doorwading in Newmill. Geef de Penguin Motorclub een sloot en ze gaan los! Zeker een half uur wordt er steeds sneller door het water heen en weer gecrosst. Via wat vlottere wegen gaat het daarna naar de haven van Newcastle. Hier hetzelfde ritueel als op de heenweg; vastsjorren, hutje zoeken, biertje drinken en fijn dineren.

Dag 10  IJmuiden
Als de ferry is aangekomen in IJmuiden maakt eenieder zich weer klaar en begint het grootte zoeken. Op welk deck stond de brommer ook alweer? Als de boeg opengaat stuift iedereen weer naar buiten de frisse lucht in met de geachte aan een mooi Schots avontuur. Op de avond ervoor is het als volgt gezamenlijk opgetekend; ‘het was weer een ideale combinatie van enerzijds een ijzeren dagelijkse discipline en anderzijds leuke uitstapjes naar vuurtorens, distilleerderijen, grotten en sluizen. En het belangrijkste ….. rijden, rijden en nog eens rijden langs de mooiste wegen en landschappen. En dat alles gelardeerd met de fijnste hotels en goed eten en drinken!’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *