Vervoer
Nadat we een vakantie in Namibië hebben doorgebracht met een terreinauto met daktent, besloten we zelf zo’n auto te kopen. Deze avontuurlijke manier van reizen heeft ons hart geraakt. De vraag ‘waar brengt het asfalt ons naar toe?’ veranderde in ‘door welke (natuur)gebieden willen we reizen?’ en de vraag ‘waar kunnen we een hotel vinden?’ is voortaan ingewisseld voor de vraag ‘op welke plek slaan we onze tent op?’
In 2012 zijn wij op zoek gegaan naar een robuuste terreinauto voor onze reis van Amsterdam naar Singapore. Diverse opties zijn de revue gepasseerd: Landrover Defender, Toyota Landcruiser 200, HZJ 75 of 78, maar we zijn uiteindelijk toch verliefd geworden op het uiterlijk van de Mercedes G.
We ontdekten dat in 2009, ter ere van het 30 jarig jubileum van dit voertuig, een speciale militaire editie is gebouwd. Een robuust exemplaar met weinig luxe. In Duitsland vonden we een nachtblauwe Mercedes G PUR Edition. Voorzien van twee offroad pakketten is de auto gereed voor het zware terrein. Letterlijk geen berg te hoog en zee te diep. De ‘G’ kan een helling oprijden met een stijgingsgraad van wel 39°. Absoluut indrukwekkend!
De “zee” kan alleen beter niet dieper zijn dan de onderkant van voorruit. Het blijft wel een auto. De vier wielen kunnen onafhankelijk van elkaar op hoge stenen balanceren. Er is altijd wel één wiel dat grip heeft. Hoe moeilijk de ondergrond ook is, als er één auto overheen komt, is het de Mercedes G wel.
Na dit verkooppraatje voor de “G” toch even een kanttekening. Als we heeeel eerlijk zijn moeten we toegeven dat we toch een Toyota HZJ 78 hadden moeten kopen ;), want veel betrouwbaarder, makkelijker te repareren en veel bekender in veel landen die we doorkruisen dan de Mercedes G. Ook bleek de ‘G’ toch wel veel elektronica te hebben, wat niet altijd makkelijk is in den vreemde. Maar ja, soms is een passioneel huwelijk beter dan een verstandshuwelijk, dus we hebben besloten de G te houden.
Door de jaren heen hebben wij deze auto steeds verder aan onze wensen aangepast om buiten de bewoonde wereld te kunnen reizen. We kunnen zo’n 5 á 7 dagen rondrijden zonder faciliteiten onderweg tegen te komen.
Zie hiernaast de specificaties van de ‘G’ en de uitrusting van de auto.
Specificaties
Merk: | Mercedes G |
Model: | PUR Edition |
Type: | 280 CDI |
Cilinder inhoud: | 2987 cm3 |
Aantal cilinders: | V6 |
Vermogen: | 135 kW (185 pk) |
Koppel: | 400 Nm |
Brandstof: | Diesel |
Aandrijving: | Automatisch (5 versnellingen) |
Bouwjaar: | 09/2009 |
Kilometerstand: | ca. 150.000 km (medio 2019) |
Kleur: | Tansanit Blauw Metallic |
Offroad Pakket 1 (af fabriek)
- 5-voudig versterkte aluminium velgen 16 inch
- Terreinbanden 265/75-16 BF Goodrich AT KO 2
- Kortere 4,86 overbrengverhouding
- Muilkoppeling aan voorbumper
- Versterkte beloopbare motorkap
- Houten laadruim met goten voor bevestigingsogen
- Beschermingsrooster voor koplamp en knipperlichten
- Zwenkbaar leeslampje voor de bijrijder
Offroad Pakket 2 (af fabriek)
- Stand verwarming
- Eenvoudige airco
- Stoelverwarming voor
- Twee vleugelige achterdeur met reservewiel houder
- Mercedes-Benz CD-Radio 10
- Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- Mistschijnwerper
- Spatlappen rondom
Extra interieur aanpassingen (later aangebracht)
- Scheel Traveller autostoelen, comfortabel bij lange afstanden en ruig terrein;
- Ladesysteem Frontrunner – tweevoudig, special voor Mercedes G, efficiënte opbergruimte;
- 60 liter drinkwatertanks, zodat we zeker 5 warme dagen overleven;
- Shurflow waterpomp met waterfilter, kunnen de tanks ook met vuil water vullen;
- Engel koelkast MT35 (12/24/220 V), houdt 35 liter voedsel en drank koel;
- ARB Twin Air compressor (CKMTA12) onder bestuurderstoel met twee lucht aansluitingen; in het zandde banden aflaten en op stenig terrein snel weer oppompen;
- Massaschakelaar voor uitschakelen van het 12 en 24 Volt systeem, bescherming van accu’s en ook tegen diefstal;
- Indicatie conditie van 12 en 24 volt systeem almede de motor draaiuren, altijd weten of de accu nog goed is;
- Middenconsole opbergvak (ORC), kleine essentiële supplies altijd onder handbereik;
- Opbergvak voor de bijrijderstoel (ORC), het meest geliefde opbergvak van Ingrid ;
- Adapterstekker passend op de 24V-Natoaansluiting in de middenconsole, voor het aansluiten van de koelkast op 24 Volt;
- Victron Omvormer Phoenix 12/250 VE; opladen van de laptops;
- Votronic Solar regelaar MPP 165 met draagbaar zonnepaneel; accu’s opladen als we een aantal dagen niet rijden;
- Aluminium K470 Zarges kisten (3 x 115 liter en 1 x 66 liter); met elke een eigen opslag bestemming;
Extra exterieur aanpassingen (later aangebracht)
- Extra RVS brandstoftank 81 liter naast de aandrijfas (ORC), vergroot de actieradius aanzienlijk (in totaal 170 liter diesel aan boord);
- Bodembescherming voor midden differentieel en brandstoftank (ORC), stenen op de weg kunnen weinig schade aanrichten;
- WARN ZEON 12 lier, 24 volt, 5400 kg trekkracht, kan de auto uit penibele situaties redden;
- Speciale metalen bumper BM 461 voor lier (ORC), ter bescherming van de lier;
- Tweede reservewiel houder achterop (ORC), zodat we twee banden lek kunnen rijden;
- Snorkel origineel Mercedes, geeft de motor lucht bij het doorwaden van diep water;
- Cycloon Filter Mann+Hummel op de snorkel, ook in zandstormen krijgt de motor schone lucht;
- Extra diesel filter – waterafscheider (ORC), slechte kwaliteit diesel brengt de motor minder schade toe;
- Getint en warmte werend glas, ook inbraak werend omdat de bagage niet zichtbaar is;
- Dakdrager Frontrunner Slimline II 250 cm, voor bevestiging van de daktent, de luifel en een schep;
- Frontrunner tafelhouder onder de dakdrager met RVS tafel, heel praktisch;
- Verstralers WARN, zodat we in het donker ook veel op en naast de weg zien;
- Daktent Magiolina Safari zwart 140 cm, breed, extra lang (230 cm), ruime‘slaapkamer’;
- ARB luifel 2 x 2.5 m met muggentent, ook handig tegen de vele vliegen.