Gestrand

Namibië / 10 – 16 september 2019

Vanuit Etosha ziet de navigatie slechts één route om in Sesfontein te komen, via Opuwo, een forse omweg. Eerst 190 km naar noorden en dan weer 150 km naar zuiden. Onno heeft een spoor gevonden die langs een rivier in vrijwel een rechte lijn naar onze volgende bestemming leidt. Het zo droog geweest dat de rivier zelf ook goed te berijden is, bevestigt de politieagent die het verkeer van noord naar zuid controleert op aanwezigheid van vers vlees. Het is een schitterende track door zachte zand met aan weerzijden een lang gestrekte oase met groene bomen. Zo leuk kan off-road rijden zijn, herinneren we ons. Met een lage bandenspanning volgen we de diepe sporen. We maken amper snelheid. Tijd genoeg om te genieten van het wild-life dat graast op de oevers en wegschiet de bosjes in zodra wij naderen. Giraffen in overvloed, meer dan in Etosha. Fascinerende dieren met hun prehistorische lichaamsbouw en toch een elegante manier van lopen die op een catwalk niet zou misstaan.

Oververhit
In de namiddag arriveren we bij een camping dat tevens een prachtige Lodge heeft. De achterzijde van de auto is volledig door een dikke laag zand bedekt. De twee deuren zijn niet meer te zien. Ze geven toegang tot alle keuken benodigdheden, die we graag zand vrij houden. Met onze splinternieuwe compressor blazen we alle korrels weg. Totdat de compressor abrupt stopt. Te warm geworden, denken we. Dat geldt ook voor onszelf, de buitentemperatuur is ruim boven 35 graden. We gaan in de Lodge een koud biertje drinken. Als we terugkomen weigert de compressor nog steeds en de koelkast doet het ook niet meer. Aai, dit is serieuzer dan we dachten. Onno ontdekt dat een zekering van 80 ampère is doorgebrand. ORC heeft deze zekering geplaatst tussen de accu en de nieuw ingebouwde compressor, omvormer, zonnepaneel en de koelkast.

Het zweet breekt ons dit keer om andere redenen uit. Zo suf, een reserve zekering van 80 ampère hebben we niet meegenomen. De Mercedes dealer heeft ons van meer dan 50 zekeringen voorzien voor de auto. We kunnen zo een handeltje starten. De grote zekering is aan onze aandacht ontsnapt, spijtig genoeg. Het management van de Lodge heeft ook geen exemplaar, ze worden niet in auto’s gebruikt. Ze gaan overmorgen naar Opuwo en bieden aan de zekering daar te kopen. Een dergelijke zekering wordt voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen gebruikt. Vrachtwagens rijden in het noorden nauwelijks. Landbouwvoertuigen staan hier wel. De manager vindt Onno’s voorstel, alvast een foto van de grote zekering te appen, een goed idee. Twee rustdagen en hopelijk kunnen we dan weer verder.

Op zoek
De volgende dag slaat Onno met een hamer een ijzerdraadje, en zijn vingertop, plat om een overbrugging te maken. Als de compressor stuk is, helpt ook een nieuwe zekering niet. We hebben zes dagen door het noordelijke terrein gepland. Zonder aflaten en oppompen van de banden komen we niet door het ruige en verlaten gebied. Na enige tijd hoor ik het vertrouwde gebrom, de compressor werkt. Gelukkig.

De manager is vandaag op pad en vol spanning wachten we op het verlossende telefoontje dat hij de Maxi zekering heeft gevonden. Helaas, hij trof de zekering niet aan bij de garage. Wel een andere toerist die ook op zoek is naar de 80 ampère kleinood en reeds het hele stadje heeft afgestruind. Nergens te krijgen. Dat is slecht nieuws.

Gelukkig zijn er altijd hulpvaardige mensen
Onmiddellijk gaat Onno op internet in andere plaatsen zoeken en app ik onze goede vriend Luc. Onno belt een garage voor 4×4 auto’s in een dorpje 230 km verderop. De eigenaar kan pas vanavond in zijn voorraad zoeken. Vorige week is waarschijnlijk het laatste exemplaar ingebouwd. Maar hij kan het onderdeel wel in Windhoek bestellen, dan heeft hij het maandag.

Luc heeft ondertussen mijn app gelezen en biedt meteen aan de zekering in Nederland te kopen en op te sturen. DHL belooft op haar site Express service binnen 1 á 5 dagen wereldwijd. Terwijl Onno chat met DHL over de zending, meldt Luc dat hij het gewenste exemplaar heeft gevonden en onmiddellijk gaat kopen en verzenden. De DHL chat-servicemedewerker bevestigt dat een Express pakket binnen 4 dagen in Windhoek is. Verder vervoeren naar remote gebieden gaat 7 extra dagen in beslag nemen. ‘Dat is geen garantie’, wordt nog snel bij getypt. Dat valt tegen. Zo lang willen we niet wachten.

De volgende ochtend appen we meerdere malen de eigenaar van de 4×4 garage in Kamanjab, benieuwd of de bestelling in Windhoek is gelukt. Geen enkele reactie van de Duits sprekende man die zo gründlich en pünktlich overkwam. Hij checkt wel regelmatig zijn app, zien wij al stalkend. We besluiten op meerdere paarden te wedden. ORC mailt dat het ongewoon is dat de zekering is doorgebrand en verwijst naar een bedrijf in Windhoek dat ook Mercedes G modificeert. We bellen rond en worden doorverwezen naar Diesel Electric, een Bosch bedrijf, die tientallen van de felbegeerde zekering op voorraad heeft. Onze bestelling is groot, 10 zekeringen van 80 ampère en meteen ook van 40 ampère. We nemen geen risico dat de zekering niet past en vragen ook om twee bijpassende houders. De dealer wil de verzending pas versturen zodra hij het geld heeft. Met een creditcard kan hij niets. De Lodge is bereid het bedrag over te maken, maar de administratieve medewerkster start pas om 17.00 uur, het is vrijdag maar dat terzijde. Dan sluit het postkantoor. We benaderen Afrikaanse sprekende toeristen, die heel lief al eerder een zekering uit hun huurauto aanboden. Deze aardige Zuid Afrikanen, François en Jackie, zijn meteen bereid het bedrag via internet over te boeken. De bevestiging van de betaling wordt beantwoord met een bewijs van verzending door Diesel Electric. Het pakket is onderweg. We halen opgelucht adem. Die avond toasten we met een Zuid Afrikaanse Gin Tonic (Six Dogs, echt een aanrader) met het echtpaar. François en Jackie delen hun leven in Zuid Afrika, dat ze snel zien verslechteren, en hun dromen over een toekomst daarbuiten. Wij dromen vooral weer snel op weg te kunnen, want het ziet er naar uit dat een onderdeel van één euro ons een week vertraging zal doen oplopen.

11 antwoorden
  1. Jackie
    Jackie zegt:

    Hi Onno & Ingrid

    Jackie here, we’re back in South Africa after leaving you behind in Khowarib to complete our tour of Namibia. I’m sorry to hear that you had such problems to get the parcel, but hopefully things will only get better now. We will follow your trip with interest.

    Jackie & Francois

    Beantwoorden
    • Onno & Ingrid
      Onno & Ingrid zegt:

      Hi Jackie and Francois,
      It was indeed a challelenge to get the package, but we learned that this is Africa :).
      Good to hear that you complete your journey safely, and are now at ‘home sweet home’.
      We go where to wind brings us, and are now planning to enter Khaudum National Park. Curious on the wildlife there.
      Thanks angain for bringing us on the road again.
      Lots of love, Onno and Ingrid

      Beantwoorden
    • Ingrid and Onno
      Ingrid and Onno zegt:

      Hi Jackie and Francois,
      It was indeed a challelenge to get the package, but we learned that this is Africa :).
      Good to hear that you complete your journey safely, and are now at ‘home sweet home’.
      We go where to wind brings us, and are now planning to enter Khaudum National Park. Curious on the wildlife there.
      Thanks angain for bringing us on the road again.
      Lots of love, Onno and Ingrid

      Beantwoorden
  2. Jan
    Jan zegt:

    Hoi Onno en Ingrid,
    Prachtige website en dito verhalen.
    Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.
    Jullie hebben al heel wat meegemaakt en veel op moeten lossen.
    Gelukkig is dat allemaal gelukt en maak je zo weer onvoorziene avonturen mee. Geweldig.
    Ik hoop dat de zekering zijn werk nu goed blijft doen en jullie kunnen genieten zonder grote problemen.
    Goede reis verder.

    Beantwoorden
    • Onno & Ingrid
      Onno & Ingrid zegt:

      Hi Jan,
      Leuk om zo iets van je te horen. Het is inderdaad een reis met wat hindernissen, maar dat maakt het wel weer zo afwisselend. We veranderen ook continue van plan, nu hebben we besloten om de route te verleggen naar een gebied waar de bushman nog leeft. Totaal anders dan mijn reizen met de Penguin Motor Club, waar alles vooraf gepland is. Maar ja, voor deze reis hebben we dan ook iets meer tijd, en daardoor vrijheid. Mogelijk ook iets voor de PMC, we gaan weg en zien wel waarheen en wanneer we terugkeren?
      Groeten,
      Onno & Ingrid.
      PS. zekering is nog heel en we hebben nog 9 reserve 🙂

      Beantwoorden
  3. Simon en Annemari
    Simon en Annemari zegt:

    Hallo Onno en Ingrid

    Onze complimenten voor de prachtige stukjes
    We zien het zo voor ons
    Ingrid ,je kan de columns zo verkopen aan een reisblad

    We genieten van al jullie leuke en minder leuke dingen
    Wat zal Onno de smoor erin gehad hebben over die zekering van 80 ampère
    Als je dit leest hopen wij dat jullie weer lekker rijden

    Simon en Annemari

    Beantwoorden
    • Onno & Ingrid
      Onno & Ingrid zegt:

      Wat een lieve reactie! Wat leuk dat jullie zo trouw lezen en meegenieten.
      Het niet meenemen van die zekering was jammer, maar wij hebben er beiden totaal niet aan gedacht in Nederland. Dus we kunnen er wel in berusten, je kunt niet aan alles denken.

      Beantwoorden
    • Ingrid
      Ingrid zegt:

      Dat hebben we ook al een paar keer tegen elkaar gezegd, wij zijn blij dat het nu gebeurde en niet in het afgelegen hoge noorden. Het is stiekem best fijn hier bij deze luxe Lodge 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *